A párkapcsolati problémák minden
esetben az önismeret hiányából adódnak, valamint azoknak a mintáknak az
ismétléséből, amelyeket felmenőinktől tanultunk el és sikeresen
ismételjük a rossz beidegződéseket.
A családállítás elvei szerint fontos, hogy például a párunknak volt-e
előző lényeges kapcsolata, s az illető megkapta-e a neki járó
tiszteletet, amiért ő átengedte a helyét a következőnek.
Emellett gazdag felismeréseket nyújthat a módszer, amikor két
családrendszer sérülései úgy kapcsolódnak össze, hogy a pár tagjai
pótolnak egymás irányába valamiféle gyermekkori hiányt. Kiderül, hogy a
férfi-nő viszonyt érintő feszültségek abból fakadnak, hogy öntudatlanul
is szülői, gyermeki, vagy testvéri minőségben „szerepelnek” a
kötelékben.
Idetartozik az elveszített iker szindróma
kérdése, amely egyre szélesebb körben szerez létjogosultságot, hiszen a
másként nem magyarázható, depresszív hajlamok és a párkapcsolati
elakadások hátterében - a családállításnak köszönhetően - radikális
szemléletváltást jelent e prenatális (magzati kor) emlékezetre épülő, tömegeket érintő
tézis. „Nem újdonság maga a tény, hogy számos spontán fogant terhesség
ikerterhességnek indul, ám az egyik embrió a kihordás korai stádiumában,
gyakran tünetek nélkül, észrevétlenül elhal.” A téma egyik hazai szakértője dr. Angster Mária, aki könyvet is írt e
jól elkülöníthető tünet-együttesről, illetve a családállítások folyamán
szerzett tapasztalatairól. Ő azt állítja, hogy a legutóbbi vizsgálatok
alapján átlagosan minden 8-10-edik terhesség ikerterhességnek indul, de egyes becslések szerint a jelenség még gyakoribb. Az
egyik iker egy ponton felszívódik, illetőleg egy csomó vagy egy ciszta
marad belőle. Még ha nem is tud a család az eltűnt embrióról, emléke és
hiánya lenyomatot hagy a mezőben, az „odatartozás jogáért” kiáltva.
Túlélő ikerre leginkább jellemző pszichés vonások ekképp
tipizálhatóak: mélyen gyökerező bűntudat, amiért nem tudta megmenteni a
testvérét; tehetetlenség, nem bízik saját erejében,
segítő-szindróma; cserbenhagyástól való szorongás, egyéb okokkal
magyarázható negatív élmények nélkül; a veszteségek traumatikus
megélése; a kapcsolatokban jelen lévő testi és lelki közelség-távolság
zavarai, valamint bezárkózás, magány és elvágyódás lehetnek jellemzőek.
Az egyedül maradt iker a magzatként megtapasztalt szimbiotikus
összeolvadást keresi valamennyi kapcsolatában, ezért sokszor csalódik,
úgy érzi, hogy nem értik meg. Hajlik a függőségekre, de a valódi
elköteleződés nehéz számára. Vonzódik az elérhetetlen partnerekhez: pl.
külföldön élő, házas, kötődési gondokkal küzdő – így érzelmileg
„megfoghatatlan” társat választ. A kapcsolataiban gyakran fut zátonyra a
szexuális kontaktus, mivel párjára vetíti testvéri érzületét. Senki sem
tűnik „igazinak” számára, így sok lehet a párkapcsolati változás
életében, amíg nem realizálja korai traumája erőteljes forgatókönyvét.
Egyebek mellett örömtelenség, depresszió, pszichoszomatikus szívfájdalom, sőt cukorbetegség
fordulhat elő az életben maradt ikernél. Amennyiben nő nemű az illető, akkor retteghet az
anyaságtól, mert tart tőle, hogy megismétlődik a korai fájdalmas
csalódás.
A homoszexualitás szintén előfordul, mint eshetőség, ha azonos nemű ikret veszített el a túlélő.
Számtalanszor önsorsrontó tendenciákat hordoz a „szindróma”, ugyanis a
páciens nem mer boldog lenni, hanem sokszor tudat alatt fel akarja
áldozni magát a testvére helyett. Természetesen nem egy tudatosan
vállalt fogadalomról van szó, hanem a gyerekeknél általános, mágikus
elemekből építkező sors-átvállalásról, amely a szeretet naiv
kifejeződése. A családállítások bizonysága
ezzel szemben arra mutat rá, hogy az eltávozott félben, vagyis a
„mezőben” akkor áll helyre az egyensúly, ha az itt maradó, megszületett
fél kiaknázza az élet lehetőségeit, amiről a másiknak le kellett
mondania.
Őseink életének, szenvedésének és döntéseinek lenyomatát
önkéntelenül érezzük és megismerjük, amikor beleszületünk egy családba.
Egyéni felelősségünk abban áll, hogy tudatosítsuk mindazt, ami történt s
ne „áldozatként” hordozzuk terheinket, hanem olyan attitűddel lépjünk
be egy érett párkapcsolat felé vezető ajtón, amelyen nagyrészt saját
feladatainkat visszük megoldásra. Mindeközben megadjuk a tiszteletet saját
és társunk rendszerének valamennyi tagja számára. Nem elegendő
racionálisan elhatárolódni a destruktív elemektől, hanem sok esetben
hasznos érzelmileg is átélni, megtapasztalni a családállításokon
felmerülő, „tisztító tűzként” felszínre törő évszázados múltú
energiákat.”
Magadra ismertél? Kérdés, amit feltehetsz a családállításon: Kit bántanék meg azzal, ha megengedném magamnak a szeretetteljes, boldog, kiegyensúlyozott párkapcsolatot. Ha önmagunkkal képesek vagyunk együtt
élni elfogadásban, szeretetben, kiegyezésben, akkor egy másik emberrel
is.
Köszönöm, hogy velem gondolkodsz és utazol. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése